Privacy statement
Processing of your personal dataHelloFresh kan onder andere jouw persoonsgegevens verweken zodra je klant wordt of bij een eenmalige bestelling van een maaltijdbox (zoals een proefbox). Ook wanneer je e-mails van ons ontvangt, deelneemt aan een prijsvraag of meedoet aan een enquête verwerken wij de persoonsgegevens die je deelt of die wij verzamelen. Op het moment dat je ons een vraag stelt, informeert naar onze activiteiten of op andere wijze met ons in contact treedt kunnen wij ook jouw persoonsgegevens verwerken.
HelloFresh verwerkt zowel de persoonsgegevens die je met ons deelt als de persoonsgegevens die we verzamelen bij gebruik van onze website of app. HelloFresh verwerkt enkel jouw persoonsgegevens op het moment dat hier een doel en een wettelijke grondslag voor is, oftewel als we een goede reden hebben om je persoonsgegevens te verwerken. In de meeste gevallen verwerken we persoonsgegevens met jouw toestemming, om uitvoering te geven aan je bestelling bij HelloFresh, om aan een wettelijke verplichting te voldoen of omdat dit in ons belang is.
Wij verwerken je persoonsgegevens op de volgende momenten:
1. Aanmaken van een HelloFresh-account
Wanneer je een HelloFresh-account aanmaakt, vragen wij om een aantal persoonsgegevens waardoor je in het vervolg sneller en gemakkelijker bestellingen kunt plaatsen en om aanvullende diensten te leveren. Ook slaan we jouw persoonsgegevens op, zoals je gebruikersnaam en je wachtwoord voor je account, om je account veilig te houden tegen toegang door derde partijen. Voor het aanmaken van een account vragen we je om je e-mailadres met ons te delen en om een wachtwoord aan te maken.
Bij het aanmaken van het account ga je ermee akkoord dat je marketing van ons en van onze partners kunt ontvangen.
2.Verwerking van jouw bestelling bij HelloFresh.
Je kunt dit op elk gewenst moment aanpassen via onze klantenservice.
HelloFresh verwerkt persoonsgegevens om je lidmaatschap te beheren, jouw bestelling volgens overeenkomst uit te voeren en om de maaltijdbox bij jou te bezorgen.
Lidmaatschap beheren
Nadat je een account hebt aangemaakt (meer over het aanmaken van een account onder 1. Aanmaken van een HelloFresh account) kunnen wij je lidmaatschap beheren.
Uitvoering en bezorging van jouw maaltijdbox
Als je klant wordt bij HelloFresh of een eenmalige maaltijdbox bestelt, verzamelen wij je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, eventueel geboortedatum en betaalgegevens en overige informatie die nodig is om jouw maaltijdbox te bezorgen. Ook verzamelen we gegevens met betrekking tot eerdere bestellingen en je maaltijdvoorkeuren. Voorafgaand aan de bezorging verwerken we jouw persoonsgegevens voor het samenstellen van jouw maaltijdbox, bijvoorbeeld voor het afdrukken van de receptkaarten.
Daarnaast vragen we om jouw telefoonnummer zodat we je kunnen bereiken als dit nodig is, bijvoorbeeld bij de bezorging. We gebruiken jouw e-mailadres om je op de hoogte te houden van belangrijke informatie over de bezorging en de inhoud van jouw box. Wil je ook marketingberichten ontvangen? Bij het aanmaken van het account en in de instellingen van je account kun je aangeven of je marketing van ons wilt ontvangen.
Om een maaltijdbox bij HelloFresh te bestellen moet je 18 jaar of ouder zijn. Wij verzamelen daarom geen persoonsgegevens van minderjarigen voor het leveren van de maaltijdboxen.
Betaling van je bestelling
We verwerken jouw betaalgegevens via de payment service provider. De payment service provider is tevens verantwoordelijk voor een zorgvuldige verwerking van jouw persoonsgegevens in dit verband.
Wanneer je betaling is mislukt, indien een betaalkaart bijna zal verlopen of bij andere transactionele zaken, kunnen we je een SMS sturen om je te herinneren aan de (voltooiing van de) betaling.
3. Marketingactiviteiten
HelloFresh stuurt u marketingcommunicatie wanneer u:
1. zelf hebt aangegeven dat u e-mails van ons wilt ontvangen; en/of
2. een bestelling hebt gedaan via HelloFresh.
a. E-mailmarketing
Jouw e-mailadres kan ookverwerkt worden om je op de hoogte te kunnen houden van onze dienstverlening en activiteiten, bijvoorbeeld omdat je hebt aangegeven dat je e-mails van ons wilt ontvangen. Wij houden ook bij of je onze e-mails, zoals de nieuwsbrief, opent en waar je op klikt.
E-mails kunnen bestaan uit: bedrijfsnieuws, enquêtes en/of beoordelingen, tips & tricks voor in de keuken, updates en/of informatie over aanbiedingen en producten van HelloFresh.
Als je onze e-mails niet meer wilt ontvangen, dan kan je te allen tijde je uitschrijven of je voorkeuren wijzigingen. Dit kan via de link onderaan de e-mails of via onze klantenservice. Je kunt je ook uitschrijven via de instellingen in je account.
b.Post/Direct Mail
HelloFresh kan je post versturen om je te informeren over onze acties. We kunnen je naam en adres, gedurende drie jaar na ontvangst van je laatste maaltijdbox, gebruiken voor soortgelijke aanbiedingen.
Indien je niet langer post wilt ontvangen van HelloFresh kan je contact opnemen met onze klantenservice of je uitschrijven op de wijze vermeldt op het poststuk. Indien je hebt aangegeven niet langer post te willen ontvangen, dan verwerken wij dit en benaderen wij je niet meer op het door jou opgegeven adres met post.
c.Door-to-door marketing
Het kan zijn dat we bij je aan de deur langskomen om je te informeren over onze activiteiten. Mocht je dit niet willen, dan kan je dit direct aangeven aan de sales agent of door contact op te nemen met onze klantenservice.
d.Telemarketing
HelloFresh zet telemarketing in omdat we je niet graag zien gaan. We informeren je graag over hoe we je mogelijkerwijs verder kunnen helpen. We kunnen onder andere het bij ons bekende telefoonnummer gedurende drie jaar na ontvangst van je laatste maaltijdbox gebruiken voor gelijksoortige aanbiedingen.
HelloFresh maakt ook gebruik van telemarketing om nieuwe klanten te vinden. Wij nemen alleen contact met u op als u heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in een eenmalige aanbieding van ons.
Wil je dit niet meer, dan kan je altijd aangegeven dat je niet gebeld wilt worden. Dit kan door contact op te nemen met onze klantenservice of door dit tijdens of na het gesprek aan te geven. Als je hebt aangegeven niet meer gebeld te willen worden, dan verwerken wij dit en benaderen wij je niet meer op het door jou opgegeven telefoonnummer met telemarketing.
e.SMS
Het is mogelijk dat je marketing ontvangt per SMS. We kunnen je naam en telefoonnummer, gedurende drie jaar na ontvangst van je laatste maaltijdbox, gebruiken voor soortgelijke aanbiedingen.
Je kan je te allen tijde uitschrijven voor het ontvangen van marketing per SMS.
f.Social Media
HelloFresh is actief op verschillende social media-kanalen, onder andere op Facebook, Pinterest en Instagram.
Om ervoor te zorgen dat we onze klanten alleen relevante advertenties tonen, gebruiken we Facebook Custom Audiences (lijst methode). Hiervoor verzenden we gepseudonimiseerde e-mailadressen naar Facebook. De e-mailadressen worden voor verzending door middel van encryptie versleuteld, d.w.z. dat een hash-waarde wordt gevormd uit de e-mailadressen (een combinatie van verschillende letters en cijfers). Facebook kan deze hash-waarde vergelijken met bijbehorende hash-waarden van e-mailadressen van Facebookgebruikers. Op deze manier is het mogelijk om te bepalen welke klanten ook Facebookgebruikers zijn en om gerichte reclame aan hen te tonen op Facebook. Wij baseren ons hierbij op ons gerechtvaardigd belang. Je hebt te allen tijde het recht om hiertegen bezwaar te maken. Eventuele vragen of verzoeken kan je richten aan privacy@hellofresh.nl.
Het kan zijn dat je advertenties ziet van HelloFresh omdat je cookies hebt geaccepteerd.
Zie ons Cookie statement voor meer informatie over waarom je bepaalde advertenties op social media van HelloFresh te zien krijgt.
g.Refer-a-Friend
Indien je klant bent van HelloFresh, kan je jouw vrienden uitnodigen om ook een flexibel lidmaatschap aan te gaan bij HelloFresh. Het is van belang dat jouw vrienden daadwerkelijk bericht van ons willen ontvangen. Gebruik onze 'refer-a-friend' functie alleen als je voorafgaand overtuigd bent dat je vrienden interesse hebben in HelloFresh. Je kan er ook voor kiezen om enkel de actiecode met je vrienden te delen zodat zij zelf kunnen kiezen of zij berichten van ons willen ontvangen.
4. Gebruik van de HelloFresh website en app
HelloFresh kan persoonsgegevens verwerken over het gebruik van onze website(s) en/of app. Het gaat hierbij om gegevens over de door jou gebruikte apparatuur, zoals het door jou gebruikte IP-adres, de versie van het besturingssysteem dat je gebruikt, instellingen van het apparaat dat je gebruikt, alsmede gegevens over het daadwerkelijke gebruik van onze website(s), zoals het tijdstip waarop je ons bezoekt en de onderwerpen die je bekijkt.
Aan de hand van de inzichten die we uit het gebruik en bezoek van onze websites krijgen en met behulp van vragen en meldingen bij de klantenservice, beoordelen, analyseren en verbeteren wij onze dienstverlening.
Daarnaast plaatsen wij cookies als je onze website bezoekt. Zie voor meer informatie hierover het Cookiestatement.
Als je de HelloFresh-appwilt gebruiken, verzamelen wij jouw IP-adres, klantnummer, e-mailadres, voornaam en IDFA/AAID (advertising identifier). Deze persoonsgegevens zijn noozakelijk om de functies van onze app aan te bieden.
Met de HelloFresh-app worden cookies op jouw mobiele apparaat opgeslagen. Op het moment dat je een webpagina opent binnen de HelloFresh-app, dan plaatsen wij alleen strikt-noodzakelijke cookies. Meer informatie over hoe HelloFresh met cookies omgaat vind je in het Cookie Statement.
5. Contact met HelloFresh via de klantenservice
We houden bij wanneer en waarover we contact met je hebben gehad, bijvoorbeeld wanneer je een vraag stelt aan onze klantenservice. Als je onze klantenservice belt, nemen wij tevens het telefoongesprek op om onze service te verbeteren. Als je contact opneemt met onze klantenservice laten wij je aan het begin van het gesprek weten dat het telefoongesprek wordt opgenomen. Opgenomen telefoongesprekken verwijderen we standaard na 3 maanden, tenzij we een wettelijke verplichting hebben om een gesprek langer te bewaren.
We slaan je persoonsgegevens op om klachten en terugvorderingen te verwerken. In sommige gevallen is het mogelijk dat we genoodzaakt zijn om je account tijdelijk of blijvend te blokkeren, dit kan in ons belang zijn bijvoorbeeld in het geval van misbruik, wanbetaling of fraude.
6. Onderzoek, enquêtes en prijsvragen
Het kan in ons belang zijn om jouw persoonsgegevens te gebruiken om de (recept)beoordelingen die je geeft op de website of de app te verwerken en om nader onderzoek te doen om jouw ervaring te kunnen verbeteren. Indien je een beoordeling achterlaat of ons feedback geeft, kan het in ons belang zijn om hierover contact met je op te nemen. Indien je dit soort berichten niet langer wilt ontvangen, kan je dit direct aangeven of door contact op te nemen met onze klantenservice.
In sommige gevallen combineren we persoonsgegevens met informatie afkomstig uit externe bronnen (zoals demografische en geografische segmenten).
Ook verwerken we je persoonsgegevens indien je meedoet aan een enquête of een prijsvraag.
7. Profilering
We maken gebruik van de mogelijkheid van geautomatiseerde besluitvorming (zogenoemde profiling) om je gerichte advertenties en aanbiedingen te bieden die voor jou interessant en op maat gemaakt zijn. Voor dit doel worden bepaalde gegevens, zoals het aantal bestelde maaltijdboxen en het pauzeren van jouw maaltijdboxen automatisch verwerkt.
In sommige gevallen combineren we persoonsgegevens met informatie afkomstig uit externe bronnen (zoals demografische en geografische segmenten) en winacties. Wij analyseren deze informatie om meer inzicht te krijgen in onze klanten en hun gebruik van HelloFresh. Wij kunnen deze gegevens onder meer gebruiken om onze services te verbeteren en om onze marketing campagnes te optimaliseren. Dit doen wij vanuit ons gerechtvaardigd belang.
8. Overig
We verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan wet- en regelgeving. Om te voldoen aan de wet moeten wij mogelijk jouw persoonsgegevens bekendmaken aan overheidsinstellingen of toezichthoudende autoriteiten. Ook voor fiscale doeleinden, zijn we verplicht bepaalde persoonsgegevens te verwerken.